Вести

МИХАЈЛОВИЋ: У СРБИЈИ НЕЋЕ ВИШЕ БИТИ ЛОПОВЛУКА, УВОДИМО РЕД У ДРЖАВУ

Потпредседница Владе Србије у интервјуу за "Телеграф" каже да више неће бити лоповлука у грађевини, као и да ће преко милион и по нелегалних објеката бити легализовано у најкраћем могућем року.

Зорана Михајловић отворено говори о махинацијама које су до сада красиле грађевину, о реконструкцији Владе Србије, да ли ће бити довољно новца за најважније пројекте и када ћемо се возити за два и по сата возом до Будимпеште, као и да ли ће до краја њеног мандата коначно бити завршени Коридори 10 и 11!

* Када сте преузели министарство саобраћаја рекли сте да ће држава коначно увести ред и нова правила на својим градилиштима, докле се по том питању стигло?

- Мислим да смо и поред изузетно тешког периода, а ту пре свега мислим на ванредну ситуацију проглашену због катастрофалних поплава које су погодиле Србију и при том се мора имати у виду да је Влада преко 4 месеца била у ванредном стању, а то се итекако одразило на економски живот земље, успели да урадимо неколико веома важних ствари. Прва битна ствар је та да смо у међународном превозу успоставили ред и донели одговарајућа подзаконска акта и спречили препродају дозвола, што је био чест случај. Јасно смо рекли да када се један пројекат започне он мора и да се заврши. Ту пре свега мислим на пут Уб-Лајковац, који иде из њиве у њиву и то грешком претходних влада. Такође смо завршили црне и беле листе, које смо представили пре пар дана. Једносавно покушали смо да издвојимо шта је добро, а шта није од грађевинске индустрије и да као држава помогнемо ономе што је здраво и да сви они који желе да се баве грађевином морају да знају да више нема јавашлука већ да постоје правила која се морају поштовати.
Закон о планирању и изградњи уводи ред у ову област из које ће сасвим сигурно бити искорењена корупција јер ако се све дешава на једном шалтеру и једном месту и ако је држава та која обезбеђује документа, онда више неће бити потребе лутања за папирима и додатног понижавања. Оно што је мени било важно је да ниједан грађанин Србије, за све што ради не буде понижен.

* Када смо код црних и белих листе извођача радова, шта ће оне конкретно значити грађанима Србије?

- Ја увек идем с оним оптимистичним и бољим, тако смо прво показали оне извођаче који су на белим листама. Шта значи та листа? На основу међународне конвенције 94, постоје компаније које се разликују по томе да ли заиста запошљавају раднике и да ли су они пријављени и адекватно заштићени, да ли су оне намириле све своје обавезе према држави, као и да ли пројекте које раде завршавају у предвиђеном року, а ако било шта од овога извођачи неиспуњавају неће моћи да се нађу на белој листи. Све то смо направили у сарадњи са Министарством финансија, са Трезором, Министарством рада и свим другим релевантним институцијама. Треба истаћи и то да ће се ова листа сваких 15 дана ревидирати и да то значи ако је неки извођач био на црној листи, ако испуни све услове може прећи на белу и обрнуто.
Поента свега је да се стане на пут пракси да фирма са два запослена узимају вишемилионске послове. Тако смо имали примере да се појави компанија са два запослена и пријављена пре 6 месеци и добије посао од 150 милиона евра. Е тога више неће бити, већ једноставно уводимо ред!

* Постали сте познати по честим и ванредним контролама на градилиштима. Шта су показале те ванредне контроле и да ли је могуће да само домаћи извођачи не поштују рокове, шта је са страним фирмама, када ће оне добро да се “прочешљају”?

- Није реч да ли су фирме стране и домаће, има и једних и других које не поштују рокове. Ја мислим да како када имате код куће мајсторе ви не можете да их пустите да раде, а ви изађете из куће, већ морате да сте ту и да водите рачуна шта он то ради или бар да контролишете радове, јер када вам мајстор уђе у кућу, ако га не надзирете остаће ту сто година. Такве ствари се дешавају и на путевима, јер се тако један пут од 12,5 км ради 4 године, а морао је бити готов за годину и по дана, а то је само доказ да се том деоницом нико није бавио. Због свега тога ове контроле су мени показале да се нико заиста није бавио својим послом, контролом и инспекцијом, која је била страшно важна, а да су се они који су требали да се нађу под надзором правили луди јер су схватили да неће бити кажњени. Ми смо зато свима покушали да поручимо, да не само да ћу ја бити у ванредним контролама, већ ће то и радити ментори – мале радне групе које је министарство именовало за сваки пројекат са задатком да се на сваких 15 дана појаве на градилиштима.
Мени је управо та деоница Уб-Лајковац била показна за све послове. Када сам увидела шта се тамо радило, обећала сам чврсто да се нигде више неће потписивати 11 анекса јер то није нормално и свима сам јасно поручила да ако радови не буду готови уговор ће бити раскинут, а када сам им припретила посао је урађен у року, што значи да се ипак може све спровести у дело, само је потребан јасан став државе и да она измири све своје обавезе.

* Како је онда могуће да се за 1 пројекат потпише 11 анекса?

- Прво није јасно због чега је уопште започета изградња, конкретно деонице Уб-Лајковац, када се зна да нема ништа решено и да је то пут који буквално иде из њиве у њиву. Сам уговор је дакле споран, јер је направљен у тренутку када уопште није постојала идеја за Обреновац, Љиг итд. То је очигледан пример лошег планирања, можда чак и нечега другог. Онда су компаније почеле да граде, а да их нико никада низашта није питао и да им нико никада није дошао на градилиште да их контролише. Ја први пут када сам била на том градилишту људи су били без шлемова и основне заштите, а да не говоримо да су радови стајали у месту. Због свог тог јавашлука су и захтевани нови и нови анекси.

* Какво је стање са изградњом Коридора 10 и 11, да ли можемо обећати грађанима да ће до истека мандата ове владе ти пројекти бити завршени?

- Коридор 10 биће готов и то је сасвим сигурно. Мени, морам то да кажем није јасна једна ствар, то је да су све претходне Владе, ставиле све пројекте са стране, а да су се бавиле само Коридором 10 ми би одавно имали њега изграђеног, То би за Србију значило да камиони и сва роба, па чак и путници не иду около преко Бугарске ка ЕУ, већ да иду преко наше земље и тиме да нам донесу зараду. Дакле, оно што ја могу да обећам је то да ће Коридор 10 сигурно бити завршен до краја 2016. године, а не могу да кажем да ће и Коридор 11 бити готов до 2017. године, јер смо тек у преговорима са концесионарима, али за Коридор 10 гарантујем.

* Како ће се на Ваше министарство одразити нови буџет, хоће ли бити новца за најважније пројекте?

- Разлика ове Владе у односу на све претходне, посебно министарства саобраћаја је у томе што смо ми направили приоритете. У тренутку када држава јесте у економској кризи и када се боримо да подигнемо БДП и када знамо да немамо пара онда се ради само оно што је најважније. Наш најважнији стратешки правац је Коридор 10, завршетак радова на Жежељевом мосту, Студија изводљивости за пругу Београд-Будимпешта, рехабилитација железничке мреже и то су пројекти који се налазе у приоритетима и на њима ће се радити у 2015. години. Нажалост све друго ће морати да сачека и то свима јасно кажемо.

* Хоће ли се у Србији коначно стати на пут бесправној градњи и шта сте ви као министар предложили да се тај проблем реши?

- Милион и по нелегалних објеката има у Србији, ми желимо да се легализује све што се може и да се то уради у веома брзом року, а само оно што заиста не може да се укњижи то ће се срушити, а све друго ће се легализовати и то не по високим ценама, већ по прихватљивим за све грађане. Све то радимо, како би дошли до тог тренутка, када можемо рећи ово је нулта позиција и од сада се понашамо другачије и више ни један метар не може бити изграђен, а да претходно нису добијене све дозволе. Више нисмо у проблему са издавањем грађевинских дозвола, оне ће се издавати у року од 28 дана. Мислим да је то једино могуће решење и то сам предложила премијеру – да у најкраћем року легализујемо све што је могуће.
Оно што нас очекује сада и што неће бити лако је едукација локалних самоуправа јер су људи годинама навикли да фукционишу на један начин, а ту мислим на државне службенике, институције и сл, а то је да држе неки папир по 6 месеци у фиоци, а сада ће морати све случајеве што пре да решавају.

* Многи замерају да су кредити за стан недоступни обичном народу и да је учешће од 20 одсто високо.

- Ту је једина могућност да се разговара с банкама, а ми смо већ отпочели разговоре с њима, али прво за оне које су надлежне за путарске компаније који би добијали повољније кредите. Када је реч о кредитима за стан ми имамо Националну корпорацију за стамбене кредите која мора много брже и боље да ради, али понављам пре свега мора се пронаћи заједнички језик са банкама. То није нимало лак посао јер држава има своје интересе, а банке своје па је све то доста тешко ускладити.

* Пред сам крај године одржао се Самит у Београду, када ће Србија моћи да види конкретне бенефите од овог веома важног скупа?

- Мислим да ћемо већ у јануару са Мађарском изаћи са моделом финансирања брзе пруге Београд- Будимпешта, то је за нас одличан пројекат који може много да нам донесе. Србија јесте мала и није довољно богата и не може се похвалити неким другим стварима, али се може дичити својим географским положајем који мора искористити. Зато ћемо ми кренути у израду Студије изводљивости, а од тада до реализације рок је две године, а то је све могуће јер неће бити проблема са експропријацијом јер колосек практично већ постоји, што би нам уштедело на времену, а оно што је најважније не би се путовало више 8 сати, већ 2 сата и 45 минута., што је фантастично. То је већ један бенефит који је ту, а да не говорим о другим добрим стварима.
Например споразум који је врло значајан, а мало се о њему причало, ја бих га ставила у ред пруге – то је индустријска зона код Уба, где је сама општина већ дала 130 хектара, а 5 кинеских компанија који своје производе извозе у ЕУ, жели ту да направи своје погоне где би најмање 70 одсто радника било из Србије. То је одлична ствар.

* Које су то новине које доносе измене и допуне Закона о безбедности саобраћаја?

- Ми смо реаговали као Влада када смо видели да млади људи гину. То су баш деца, која нису искусна као возачи, а пуни енергије, адреналина. Влада је формирала тело у којем се налазе сви министри битни за безбедност саобраћаја, дакле министар саобраћаја преседава, али је ту и министар полиције, здравља, социјалне политике и просвете и покренуто је неколико радних група. Једна од њих је она за младе возаче, а она се залаже да треба задржати то ноћно ограничење с тим да се помери од поноћи до јутра. Друга ствар око које се води полемика је питање те стартности аутомобила, јачине мотора и сл. Ми смо да ли предлог да се и таква кола забране младим возачима. Ми док чекамо усвајање Закона радимо акције од „Вежи појас“ до оних едукативних. Треба имати на уму тај страшан податак да је 82 младих људи ове године изгубило живот, а прошле 86.

* Према многим оценама ви сте најактивнији члан Владе Србије уз премијера Александра Вучића, добили сте и награду Реформатор године, па многи с правом оцењују да сте ви његов прави заменик, како на то гледате?

- Много ми значи признање Реформатор године и њега видим као признање за рад целе владе јер је она за само 6 месеци успела да донесе најважније реформске законе. Нико није веровао, али су они у августу донети. То, ипак говори да се нешто у Србији мења. Никоме данас није лако, посебно када знате колико новца имате у новчанику и то је све тачно, али морамо од некуда да кренемо. Што се тиче самог СНС-а то је странка у којој нема ниједног члана председништва који не чини све што може да би Србији било боље. Ово што ја тренутно радим то је оно што се види, али иза мене има још много људи који тај исти посао ради и то је – тај тим оно што нас чини бољим од других.

* Пред крај године поново је почела да провејава прича о реконструкцији Владе, хоће ли је бити и какво је ваше мишљење о томе?

- Ја сам рекла неколико пута и опет ћу. Влада Маргарет Тачер је имала 9 реконструкција и ја не видим никакав проблем, да ако на било који начин можемо да побољшамо и освежимо рад да то урадимо или ако с друге стране видимо да имамо проблем, ако негде иде спорије од зацртаног да то и мењамо. То је много боље него седети и чекати да прође неко време да би се формирала нова Влада, за сада су увек реконструкције доносиле бољитак и нову свежину и енергију.

* Који вам је посао било теже обављати, да ли је то министар енергетике или саобраћаја?

- Не могу да кажем да су тешке, али могу рећи да је ово сада што радим тежи физички посао у смислу да су тежи ресори јер су то два или три министарства спојена у једно. Ипак није ми тешко ни једно, а ни друго. У саобраћају постоји једна одлична ствар у односу на енергетику а то је што ту видите тачно и тих пола километара које сте направили, док је у енергетици потребно време јер на пример колико год се ја залагала за Костолац и гурала причу тек ће сада, када ја више нисам министар енергетике да се удари тај ашов и почне са радом на том пројекту, а у саобраћају, понављам одмах видите резултате вашег рада и то је оно што је лепше.

* Најављено је да ћете првог јануара сви радити и да неће бити спајања празника, колико вам то тешко пада?

- Ја ћу бити искрена. Сви чланови Владе раде много, а премијер је стално ту и ради највише и онда је нормално да ми следимо његов пример. Ја сваки тренутак слободан, се заиста трудим да га проведем са својим сином и мени је Нова година време које желим да проведем с њим. Ја ћу наћи начина и доћи на седницу Владе, али ћу гледати свакако да те дане не радим и врло сам искрена када кажем – да потребан ми је одмор, свакоме је он потребан.

* Шта би сте пожелели себи, а шта грађанима Србије за Нову годину?

- Свима само здравље. Ми нисмо свесни колико је важно да чувамо здравље то је најважније јер све друго дође и прође и ако постоји проблем он се решава, али је здравље непроцењиво.

Извор: Телеграф / Д. Злојутро